Præsentation af børnehuset

Børnehuset Saxen er del af områdeinstitution Grønnemose. Områdets fem børnehuse arbejder alle med afsæt i Gladsaxe Kommunes faglige ramme DAP - Didaktisk Anvendt Pædagogik.

I Saxen betyder dette konkret, at der arbejdes projektorienteret og med børneperspektivet som udgangspunkt. I projekterne med børnene er der særligt fokus på bestemte læreplanstemaer i løbet af børnenes tid i børnehuset.

Børnehusets 4 grupper består af:

• Spirerne - vuggestuebørn
  • Blomsterne og Bierne - børn på 3 og 4 år
  • Brumbasserne (de store børnehavebørn) hvoraf de største børn (kommende skolestartere) udgør kontinuitetsgruppen i samarbejde med Grønnemose Skole (Læs mere i "Samarbejdsaftale Distrikt Grønnemose"

Målet er, at barnet gennem sin tid i Saxen tilegner sig vigtig læring og danner sig erfaringer med de seks læreplanstemaer som beskrevet i "Den styrkede læreplan" samt at børnehuset - i samarbejde med barnets forældre - styrker barnets lyst til at lære at lære sig mere.

Børnehuset Saxen arbejder endvidere ud fra en naturprofil. Saxen modtog i Januar 2021 Friluftsrådets "Grønne Spirer" flag. Det betyder konkret, at vi anvender vores fantastiske udearealer og nærområdet så meget som muligt. Vi passer børnehusets høns, vi laver bål, vi planter, vi pjasker og vi forundres sammen over alle de spændende ting, der findes i den verden, der er lige rundt omkring os.

Velkommen til Børnehuset Saxen.pdf

Hverdagen i Saxen.pdf